In onze gesprekken worden soms in een rap tempo technische termen gebezigd. Jargon. Hieronder leest u de uitleg. Dan bent u maar vast gewaarschuwd en op de hoogte.
Klik op de woorden hieronder, en de accordion ontvouwt zich met de uitleg.
Blauwe rook uit de uitlaat van een motor is vaak een teken van problemen met de verbranding of smering van de motor. De exacte oorzaak kan variëren, maar het is belangrijk om dit probleem serieus te nemen, omdat het kan wijzen op ernstige motorproblemen. Hier zijn enkele mogelijke oorzaken, wat er moet gebeuren en wat de gevolgen kunnen zijn:
Mogelijke oorzaken van blauwe rook:
Gevolgen van blauwe rook:
Het negeren van blauwe rook kan leiden tot ernstige gevolgen, waaronder:
Het is van essentieel belang om blauwe rook uit de uitlaat serieus te nemen en snel de nodige stappen te ondernemen om de oorzaak te achterhalen en te verhelpen om verdere schade te voorkomen en de motor weer in optimale staat te brengen.
Compressieverlies in een scheepsmotor verwijst naar een situatie waarin de motorcilinders niet in staat zijn om voldoende compressie te genereren tijdens de compressieslag. Compressie is essentieel voor een efficiënte verbranding en het genereren van vermogen. Als er compressieverlies optreedt, kan dit leiden tot een verminderd vermogen, slechte prestaties en andere problemen. Hier zijn enkele situaties waarin compressieverlies kan optreden:
Wij hebben wekelijks zo’n 2 tot 4 motorblokken op hun eigen werkbank staan die voor uiteenlopende redenen zijn gedemonteerd. Dit is een van die redenen.
Compressieverlies kan worden vastgesteld door een compressietest uit te voeren, waarbij de druk in de cilinders wordt gemeten tijdens de compressieslag. Als de gemeten druk significant lager is dan de specificaties van de fabrikant, kan dit duiden op compressieverlies en is verder onderzoek en reparatie nodig om de oorzaak vast te stellen en te verhelpen.
Grijze tot witte rook uit de uitlaat van een dieselmotor kan duiden op verschillende problemen met de verbranding en de verbrandingskamer van de motor. De exacte oorzaak kan variëren, en het is belangrijk om dit probleem serieus te nemen, omdat het kan wijzen op mogelijke motorproblemen. Hier zijn enkele mogelijke oorzaken, wat er moet gebeuren en wat de gevolgen kunnen zijn:
Mogelijke oorzaken van grijze tot witte rook:
Gevolgen van grijze tot witte rook:
De gevolgen van grijze tot witte rook kunnen variëren afhankelijk van de oorzaak, maar ze kunnen onder meer zijn:
Het is van essentieel belang om grijze tot witte rook uit de uitlaat serieus te nemen, de oorzaak te identificeren en snel de nodige stappen te ondernemen om het probleem te verhelpen om verdere schade te voorkomen en de motor weer in optimale staat te brengen.
Ketelsteen, ook wel bekend als kalkaanslag of kalksteen, kan zich vormen in de koelsystemen van scheepsmotoren. Het ontstaat wanneer calcium- en magnesiummineralen in het koelwater neerslaan en zich ophopen op de warmteoverdragende oppervlakken, zoals koelradiatoren of warmtewisselaars. Dit fenomeen kan optreden in zowel de zoetwater- als zoutwaterkoelsystemen van schepen. Hier zijn de belangrijkste aspecten met betrekking tot ketelsteen bij scheepsmotoren:
Hoe ontstaat ketelsteen bij scheepsmotoren:
Gevolgen van ketelsteen in scheepsmotoren:
Om ketelsteen te voorkomen of te behandelen, worden vaak waterbehandelingssystemen en chemische behandelingen gebruikt om de mineralen in het koelwater te beheersen en te voorkomen dat ze zich ophopen. Regelmatig onderhoud en inspectie van het koelsysteem zijn van cruciaal belang om ketelsteenproblemen te identificeren en aan te pakken voordat ze ernstige gevolgen hebben voor de prestaties en betrouwbaarheid van scheepsmotoren.
Een lekke koppakking is te herkennen aan water in de olie welke ook weer resulteert tot grijze drap (goed zichtbaar onder de oliedop).
Een andere mogelijkheid is lucht in de interkoeling-expansie tank. Compressie druk welke zich een weg baant richting de stotenstangenkamer die weer in het carter komt en vervolgens dus weer naar de luchtinlaat ( luchtfilter) gaat.
Een derde mogelijkheid is een roetende en rokende motor, stoom (witte rook) uit de uitlaat, onregelmatig draaien of slecht starten.
Een lekke koppakking ontstaat meestal door oververhitting van de motor en dat had voorkomen kunnen worden… (even met de vinger wijzen naar hen die het onderhoud zelf doen, maar te onregelmatig)
Wij hebben wekelijks zo’n 2 tot 4 motorblokken op hun eigen werkbank staan die voor uiteenlopende redenen zijn gedemonteerd. Een lekke koppakking is een van die redenen.
Een lekke verstuiver in een dieselmotor is een probleem waarbij de brandstofverstuiver, het component dat de brandstof in de verbrandingskamer van de cilinder spuit, niet goed afdicht en brandstof lekt wanneer dat niet zou moeten. Dit kan verschillende oorzaken hebben en kan ernstige gevolgen hebben voor de motor en de prestaties ervan.
Hier zijn enkele mogelijke oorzaken en gevolgen van een lekke verstuiver:
Oorzaken van een lekke verstuiver:
Gevolgen van een lekke verstuiver:
Het is belangrijk om een lekke verstuiver snel aan te pakken om verdere schade te voorkomen en de motorprestaties te herstellen. Reparatie of vervanging van de defecte verstuiver is meestal de beste oplossing. Het is ook raadzaam om regelmatig onderhoud en inspectie van de brandstofinjectiecomponenten uit te voeren om problemen met verstuivers te voorkomen.
Als de dieselmotor van je boot een oliespoor achterlaat op het water, is dit meestal een teken van een olielek in het koelsysteem of de motorruimte. Dit kan verschillende oorzaken hebben en kan leiden tot milieuschade, motorschade en mogelijke veiligheidsproblemen. Hier zijn enkele mogelijke oorzaken, wat er moet gebeuren en wat de gevolgen kunnen zijn:
Mogelijke oorzaken van een oliespoor op het water:
Wat te doen:
Als je een oliespoor op het water opmerkt, is het belangrijk om snel actie te ondernemen:
Gevolgen voor de motor:
De gevolgen voor de motor kunnen variëren, afhankelijk van de omvang van het olielek en de duur van de blootstelling aan olie. Potentiële gevolgen kunnen zijn:
Het is van groot belang om de bron van het olielek te identificeren en te verhelpen om verdere schade aan de motor te voorkomen. Regelmatig onderhoud en inspectie zijn van cruciaal belang om dit soort problemen te voorkomen en ervoor te zorgen dat de motor in optimale staat blijft functioneren.
Is compressielucht welke tijdens de compressieslagen verloren gaat en vervolgens zich via de uitgesleten voeringen langs de zuigers en veren naar beneden blaast.
Bij de meeste scheepsmotoren verlaat deze onderdruk (of ook wel carterdruk genoemd) de motor via de carter ontluchting naar de lucht inlaat.
Je herkent het meestal aan een slangetje welke op het luchtfilter is bevestigt. Als je deze los zou maken en je houd je vinger er een halve minuut op en laat vervolgens de lucht weer ontsnappen dan merk je pas hoeveel lucht er uiteindelijk verloren gaat. Ook komt er wel rook door naar buiten, of zelfs olienevel en -spetters .
In het ergste geval zou een scheepsmotor in dit soort situaties op z’n eigen olie kunnen gaan draaien en op hol slaan. Je merkt dat aan het af en toe oplopen van het toerental. Alsof iemand anders af en toe spontaan een flinke dot gas geeft. Als u dat ervaart: aanleggen, of anker uit en motor onmiddellijk stoppen om erger te voorkomen.
Wij hebben wekelijks zo’n 2 tot 4 motorblokken op hun eigen werkbank staan die voor uiteenlopende redenen zijn gedemonteerd. Dit is een van die redenen.
Als de dieselmotor van je boot roet achterlaat op het water, kan dit duiden op een probleem met de verbranding of de uitlaatgassen. Roetuitstoot kan schadelijk zijn voor het milieu en kan wijzen op inefficiënte verbranding of technische problemen met de motor. Hier zijn enkele mogelijke oorzaken, wat er moet gebeuren en wat de gevolgen kunnen zijn:
Mogelijke oorzaken van roetuitstoot:
Gevolgen van roetuitstoot:
De gevolgen van roetuitstoot kunnen variëren, maar ze kunnen onder meer zijn:
Het is belangrijk om de oorzaak van de roetuitstoot te achterhalen en maatregelen te nemen om dit te verminderen om milieuvervuiling te voorkomen, de motorprestaties te optimaliseren en mogelijk juridische problemen te vermijden. Regelmatig onderhoud en naleving van de emissienormen zijn belangrijk om de impact van de dieselmotor op het milieu te minimaliseren.
Het uitlijnen van een motor verwijst meestal naar het correct positioneren en uitbalanceren van de verschillende componenten en systemen in de motor. Dit proces is van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat de motor efficiënt en betrouwbaar werkt. Hier zijn enkele redenen waarom het uitlijnen van een motor belangrijk is:
Wat er kan gebeuren als je de motor niet goed uitlijnt:
Over het algemeen is het uitlijnen van een motor een essentieel onderdeel van het onderhoud om de levensduur en prestaties van de motor te optimaliseren, en om problemen en kosten op de lange termijn te voorkomen. De specifieke uitlijningsprocedures variëren afhankelijk van het type motor (bijvoorbeeld een auto- of scheepsmotor) en het doel van het gebruik (bijvoorbeeld transport of industriële toepassingen). Het wordt meestal uitgevoerd door ervaren monteurs of technici met de juiste kennis en apparatuur.
Een “vastloper” bij een scheepsmotor is een ernstig mechanisch probleem waarbij de bewegende delen van de motor stoppen met draaien en de motor niet langer functioneert. Dit kan verschillende oorzaken hebben en is meestal een ernstig en kostbaar probleem. Hier zijn enkele situaties waarin een motor kan vastlopen:
Wij hebben wekelijks zo’n 2 tot 4 motorblokken op hun eigen werkbank staan die voor uiteenlopende redenen zijn gedemonteerd. Dit is een van die redenen.
Een vastloper is meestal een ernstig probleem en kan aanzienlijke schade aan de motor veroorzaken. In sommige gevallen kan het zelfs resulteren in onherstelbare schade aan de motor, wat kan leiden tot de noodzaak van een volledige motorrevisie of vervanging. Het is van cruciaal belang om de oorzaken van een vastloper te begrijpen en te voorkomen door regelmatig onderhoud en zorgvuldig gebruik van de motor.
Om verbrande kleppen te voorkomen, moet de kleppen worden gesteld. Een motor draait op brandstof, (diesel) én lucht. Door de kleppen conform de opgave van de fabriek af te stellen, zorg je er voor dat de motor de juiste hoeveelheid lucht kan aanzuigen. Als de motor dan warm is, moeten de kleppen ook goed kunnen sluiten in de compressie slag.
Wanneer moet je de kleppen stellen?
Als de motor flink rookt of zelfs uitslaat bij hogere belastingen, dan wordt het zeker tijd om de kleppen te stellen.
Als de klepspeling niet correct meer is en de motor uit slaat, dan komt dat omdat deze geen compressie meer heeft. Inmiddels is er dan al zeker sprake geweest van zogenaamde ‘snijlucht’ die een klep ernstig kan beschadigen of zelfs klepstelen kan afsnijden. Met alle gevolgen van dien.
Snijlucht ontstaat ook doordat de klepzittingen en kleppen zijn weg geroest door het jarenlange gebruik binnen de watergekoelde uitlaat. Het komt wel voor dat de klepschotel die dan is afgesneden in de draaiende motor valt waarna de ramp binnen in de motor niet te overzien is. In dit geval is een revisie van de kop aan de orde en als dan ook nog de zuigers zijn beschadigd dan belandt deze motor bij ons op de montagetafel.
Wij hebben wekelijks zo’n 2 tot 4 motorblokken op hun eigen werkbank staan die voor uiteenlopende redenen zijn gedemonteerd. Dit is een van die redenen
Een “vreter” in de context van een motor verwijst meestal naar een ernstig probleem met de motor, waarbij er sprake is van abnormale slijtage of beschadiging van de bewegende delen, zoals zuigers en cilinders. Deze slijtage kan zo ernstig zijn dat de motor niet meer goed functioneert. De term “vreter” wordt vaak gebruikt in de context van verbrandingsmotoren met interne verbranding, zoals benzinemotoren of dieselmotoren. Er zijn verschillende redenen waarom dit probleem kan optreden:
Wanneer een motor wordt aangeduid als een “vreter,” is dit meestal een teken dat de motor ernstige schade heeft geleden en waarschijnlijk gerepareerd of gereviseerd moet worden. Het is belangrijk om de oorzaak van het probleem vast te stellen om verdere schade te voorkomen en ervoor te zorgen dat de motor goed functioneert. Het uitvoeren van regelmatig onderhoud en het volgen van de aanbevelingen van de fabrikant kan helpen om “vreten” en andere ernstige motorschade te voorkomen.
Een motor wordt een “warmloper” genoemd wanneer deze oververhit raakt tijdens bedrijf. Dit kan gebeuren als gevolg van verschillende oorzaken, maar over het algemeen wordt het probleem veroorzaakt door een te hoge bedrijfstemperatuur. Hier zijn enkele veelvoorkomende redenen voor het optreden van een warmloper:
Een warmloper kan leiden tot ernstige motorschade als deze niet tijdig wordt aangepakt. Het is belangrijk om de oorzaak van oververhitting te identificeren en te corrigeren om blijvende schade aan de motor te voorkomen. Het kan nodig zijn om de motor af te zetten en te laten afkoelen voordat verdere stappen worden ondernomen. Het is ook verstandig om regelmatig onderhoud uit te voeren om problemen te voorkomen en de motor op de juiste temperatuur te houden.
Is water ontstaat omdat het water via de uitlaatpoorten van het spruitstuk, de motor weer inloopt via 1 van de openstaande uitlaatkleppen. Het water komt dan boven op de zuiger te staan van de betreffende openstaande verbrandingskamer. Als dan in het slechtste geval op dat moment de motor zou worden gestart dan komt de zuiger alwaar het water zich bovenop heeft verzameld omhoog totdat hij niet meer kan. (lucht is uiteindelijk te comprimeren, maar water dus niet).
Deze abrupte stop van de motor wordt dus waterslag genoemd.
Hoe herken ik waterslag?
Waterslag herken je aan verschillende zaken. De minst erger is een grijs, cappuccino kleurige motorolie. Ze ruikt ook vreemd. Als dit het enige is, dan is het voldoende om de olie + het oliefilter te vervangen.
Maar het kan erger.
De erge versie van de waterslag herken je aan witte rook uit de uitlaat. Als dat het geval is, leert de ervaring dat in 98% van de gevallen, de drijfstang krom is geworden. Dit vanwege de hoge (water) druk boven op de cilinder. De drijfstang zit binnen in de motor en het vervangen ervan is een klusje dat in de werkplaats moet gebeuren.
Wij hebben wekelijks zo’n 2 tot 4 motorblokken op hun eigen werkbank staan die voor uiteenlopende redenen zijn gedemonteerd. Dit is een van die redenen.
Hoe komt dat water er eigenlijk in?
Er wordt wel gedacht dat water in het spruitstuk, via de uitlaat naar binnen komt. Menigeen heeft dat vervolgens bij zijn eigen boot onderzocht en is er dan ook van overtuigd dat dat niet kan omdat de (water)slang is gemonteerd aan een zwanenhals of dat de slang via een hoge bocht weer naar beneden word afgebogen en vervolgens het schip verlaat.
Dat is correct. Want het water komt niet via de uitlaat naar binnen, maar via de buitenwaterpomp. We hebben hier te maken met hevelwerking. Dit water kan de vrijheid van de uitlaatslang vinden omdat het injectiepunt in de uitlaatslang, lager ligt dan de waterspiegel buiten de boot. Bij het uitzetten van de motor blijft dan soms het water hevelen totdat de slang vol is en de motor in kan lopen.
(Het is ook correct dat je nu constateert dat de waterpomp versleten is en dus aan vernieuwing toe is.)
Als de diesel motor van je boot zoveel uitlaatgassen produceert dat de achterkant van de boot zwart wordt, is dit een teken van een probleem met de verbranding en de uitlaatgassen. Dit kan duiden op een inefficiënte verbranding en de uitstoot van onverbrande koolstofdeeltjes, wat schadelijk kan zijn voor het milieu en kan wijzen op technische problemen met de motor. Hier zijn enkele mogelijke oorzaken, wat er moet gebeuren en wat de gevolgen kunnen zijn:
Mogelijke oorzaken van overmatige roetuitstoot:
Gevolgen voor de motor:
De gevolgen van overmatige roetuitstoot kunnen variëren, maar ze kunnen onder meer zijn:
Spuidijk 5 A | 3257 LN Ooltgensplaat | Zuid Holland | (+31) 0187- 643687
Spoed & informatie: Cor Meester:
(+31) 0651 587 413
KvK 75286882 | BTW NL001536260B16 | iban NL53 RBRB 0782 9466 07
Copyright @ 2023 - Meester Motoren