Perkins 4.99, 4.107 of 4.108?

Gek eigenlijk, dat de modelnummers van deze Perkins motoren staan beschreven als 4.107 of 4.108, en
dat we het in de volksmond hebben over 41-07 of 41-08. En, eigenlijk… wat maakt het uit?

Welk Model “41” heeft u in uw schip liggen?

Tussen 1965 en 1995 heeft Perkins deze ijzersterke modellen geproduceerd.
Dat ging van 4.99 – 4.107 – 4.108 .

4.99

Ook van deze leuke motortjes heb ik er al dikwijls een op mn werkbank gekregen. De mensen konden er bijna geen afstand van doen, maar uiteindelijk houdt het ook bij een diesel echt wel op.

De zwakke plek van de 4.99 is het onderblok. De landings vlakken waar ook de o-ringen inzaten die uiteindelijk waren weg geteerd omdat veelal deze modellen nog op directe koeling stonden. Deed de tijd het niet dan was vadertje winter wel een boos doener.

Staan ze nog in scheepjes? Geen idee, maar deze 4.99 is prima te wisselen voor zijn latere broertjes de 4.107/08 Marine.


Natte voeringen

Net als de 4.99, behield de 4.107 ook losse voeringbussen. De 4.107 had inmiddels al wel een interkoeling-marinisatieset gekregen. Door de verbeterde koelvloeistof met de antioxidanttoevoeging is de houdbaarheid van het blok sterk verlengt.
Het gietijzer van de grondboringen (daar waar de o-ringen geplaatst zijn) bleef nu wel perfect.

De 4.107 M had met zijn al grotere boring al wel de uiteindelijke maat, gelijk aan de 4.108 M namelijk 79,37mm. De startmotor, die ging van stuurboord naar bakboordzijde van de motor.

De 4.107 met ronde koelbundel en oliekoeler voorop de motor.


4.107 M direct gekoeld

Aan dit type motoren zul je geen circulatiepomp aantreffen, maar alleen de buiten water pomp waar de impellor in zit.

De v-snaar loopt alleen over de krukaspoelie en de dynamo
Starter aan de stuurboord zijde

4.107 / 4.108 Lowline Marinisatie

Het voorlaatste model.
Het was een gecompliceerde maar ook een dure variatie.
De opvolger met de Bowman maakt het tot op de dag van heden een stuk efficiƫnter.


4.107 / 4.108 Bowman Marinisatie interkoeling

Het laatste model werd in 1993 geproduceerd. Met de invoer van deze versie kwam ook de oliekoeler t.b.v de motorolie te vervallen. De laatste motoren werden afgeleverd met gloeistiften in de verbrandingskamers i.p.v. de bekende spiraal in de luchtinlaat.