Welk Model Perkins heeft U in uw schip?

De Fabriek starte lang geleden al met de productie van deze ijzer sterke modellen.

4.99 - 4.107 - 4.108 .

Van de jaren +/- 1965 tot 1995  ( 30 jaar gefabriceerd)  

De Perkins 4.99

 te land ter zee en in de ??

Lucht .( als zijnde luchtvracht)

Ook van deze leuke motortjes heb ik er al dikwijls een op mn werkbank gekregen .

De mensen konden er bijna geen afstand van doen , maar uiteindelijk houd het ook bij een diesel echt wel op.

De zwakke plek van de 4.99 moet toch ook wel het onderblok zijn geweest .

De landings vlakken waar ook de o.ringen inzaten die uiteindelijk waren weg geteerd omdat veelal deze modellen nog op directe koeling stonden.

Deed de tijd het niet dan was vadertje winter wel een boos doener .

Deze 4.99 is perfect te ruilen voor zijn latere broertjes de 4.107/08 Marine.


Natte voeringen in beknopt verslag.

Zoals hier naast op de foto ook wel is te zien, zijn dit dus losse voering bussen . Net als de 4.99 heeft de 4.107 dat ook nog. De 4.107 had inmiddels al een interkoeling marinisatie set gekregen. Door de verbeterde interne koelingvloeistof met de anti occidant toevoeging is de houdbaarheid van het blok sterk verlengt. De grondboringen zoals ook het lege blok laat zien,(daar waar de o-ringen geplaatst zijn) daar bleef het gietijzer nu wel perfect.

De 4.107 M had met zijn al grotere boring al wel de uiteindelijke maat. gelijk aan de 4.108 M. ( 79,37mm)

De startmotor ging van stuurboord naar bakboordzijde van de motor.


De 4.107 met ronde koelbundel en oliekoeler voorop de motor.

Dit is een motor die we gereviseerd hebben voor de firma 

BIESBOS ACTIEF te Werkendam.

Voor een dagje kanoén dagrecreatie met afloop barbeknoeien moet je zeker die jongens eens op bellen .

Genieten van natuurschoon en rust. 


4.107 M direct gekoeld.

Starter aan de stuurboord zijde.

Ook zul je dus aan dit type motoren geen circulatie pomp aan treffen maar alleen de buiten water pomp waar de impellor in zit.

De v-snaar loopt alleen over de krukaspoelie en de dynamo.


4.107 / 4.108 Lowline Marinisatie.

interkoeling.

Het voorlaatste model.

Het was een gecompliceerde maar ook een dure variatie van de perkins versie .

De Opvolger met de bowman maakt het tot op de dag van heden een stuk eviciénter.


4.107 / 4.108 Bowman Marinisatie interkoeling.

Het laatste model. +/- anno 1993

Met de invoer van deze versie kwam ook de olie koeler t.b.v de motorolie te vervallen.

En werd de laatste nog afgelevert met gloeistiften in de verbrandings kamers i.p.v de bekende spiraal in de lucht inlaat


Meester Motorenrevisie & Scheepsreparatie. update 25 aug 2014.